duminică, 31 mai 2009

Modest omagiu lui Papa Hem

“De ce barbatii continua sa povesteasca ani si ani despre armata, desi acolo au suferit foarte mult?”, se intreaba femeile.
Am sa incerc un raspuns, citandu-l din memorie pe Papa Hem (Hemingway, pentru cei care au deschis mai tarziu aparatele de radio): “Cand pleci la razboi, baiat inca, pleci cu marea iluzie a nemuririi: moartea e pentru altii, nu pentru tine. Ranirea, schilodirea, prizonieratul, toate ororile razboiului – sunt pentru altii. Tu nu esti altii, esti tu. Esti nemuritor printre muritori. Apoi intri in prima lupta, si descoperi ca moartea e si pentru tine. Iti pierzi iluzia nemuririi – si devii barbat”.
Am sa parafrazez: “Cand pleci in armata, baiat inca, pleci cu marea iluzie a unicitatii: anonimatul e pentru altii, nu pentru tine. Umilinta, bataia, lacrimile, carcera, toate suferintele armatei – sunt pentru altii. Tu nu esti altii, esti tu. Esti unic printre anonimi. Apoi intri in primele “smotruri”, si descoperi ca nu esti un unic, ci un anonim ca si ceilalti. Iti pierzi iluzia unicitatii – si devii barbat”.
(Din motive care nu fac obiectul acestui post, eu am plecat copil si m-am intors tot copil, dar asta nu schimba un adevar general).
De asta e atat de importanta si de neuitat armata: e trecerea de la baiat la barbat. Si fetele stiu asta: mai toate isi incurajeaza iubitii sa plece in armata, pentru ca stiu ca de acolo se intorc chititi sa se insoare!
Alt exemplu de “pierdere a iluziei unicitatii” e casnicia, pentru femei: e trecerea de la fata la femeie. Ca tanara fata, mereu auzi: “pe Nona de la 7 o bate betivul de barba-su”; “pe tanti Sofica de la parter o inseala barba-su cu frizerita aia blonda”; “Nuti de la 1 iar a pierdut sarcina”; “nea Stanica de la 5 a fugit cu o curva si a lasat-o pe tanti Mimi cu doi copii mici”; “baiatul doamnei Vasiliu o terorizeaza si-i ia toata pensia ca s-o dea pe droguri”, etc.
Tanara fata aude toate astea, si altele, si-si zice: “Ce proaste! Mie n-o sa mi se intample niciodata asa ceva, eu am sa ma marit si am sa fiu fericita!”.
Apoi se marita.

5 comentarii:

Anonim spunea...

Carevasazica casnicia e armata femeilor. Ceea ce le diferentiaza de barbati este ca unele au avantajul de a intra direct ofiteri si atunci povestile cu Nona de la 7 nu prezinta nici un pericol.

lollitta spunea...

simpatica acesta comparatie. nu m-am gandit niciodata la asa ceva

Anonim spunea...

desi tind sa fiu de acord ca mariajul e armata femeilor, mai retin si interesanta statistica precum ca 75% din divortzuri sunt initiate de femei. Adica, spre deosebire de armata, putem sa ne retragem voluntar...problema e ca credem ca credem ca al 2lea sotz o sa fie diferit, si vrem sa ne inrolam din nou, din nou povestim la prietene noi aventuri 'de arme' de lasare la vatra, de noi batalii...barbatzii tind sa eshueze dupa divortz in beri, sau in sex pe bani, sau in ambele

Anonim spunea...

..da' macar nu mai se prezinta voluntar la recrutare ca oile, nu-i asa?!!

misu spunea...

@ anonymous: da, domnule, sunt multe diferente intre armata si casnicie. io ma refeream la singura asemanare pe care am gasit-o, si anume faptul ca ambele spulbera cate o iluzie!

@ lollitta: mai bine ca nu te-ai gandit: ar fi insemnat sa poti face comparatia, id est ar fi trebuit sa faci armata!
nu stiu de ce, dar nu prea cred ca ai fi avut chef de asa ceva...
:))