miercuri, 2 iunie 2010

Cristian Ghinea le zice bine. Mai mult decat bine!


Am fost mereu un fan al scrisului lui Cristian Ghinea. Ca scrisul e ca biliardul: ai nevoie de ochi, de mana si de cap. De ochi ca sa le vezi. De mana (condei, stil) ca sa le dai bine. De cap ca sa le gandesti. Si Ghinea le are pe toate, domnule!

(Paranteza: ca ochi si cap am si eu, dar mana lui e mai buna ca a mea. Si mana face diferenta, in cele din urma. Vezi nefericita situatie de la biliard a prietenului nostru Julius... ).

A publicat de curand un articol splendid despre reforma din Georgia. Poate ca multi dintre romani au ca prim impuls sa exclame: "Pai si ce ma f. pe mine grija de reforma lu' aia...?!?!". Pentru cei care gandesc asa, am o recomandare: nu cititi mai departe acest post. Pierdeti timpul degeaba.

Pentru mine personal, Georgia e un vechi subiect de interes (mi-am facut o lucrare de absolvire cu o analiza a razboiului lor civil). Dar lasand asta la o parte, altceva e important: ORICE se intampla pe lume e un subiect de interes. Pentru mine si pentru inca niste oameni, nu multi, nu o majoritate (ba chiar o minoritate nesemnificativa, in procente). Asa cum pentru un "om simplu", subiectele de interes sunt cele legate de propria lui persoana, asa cum pentru o taranca (sau o mahalagioaica), subiectele de interes sunt cele legate de mica ei comunitate (de "barfe", in esenta), la fel si pentru mine, subiectele de interes sunt cele legate de tot ceea ce exista. Nu de ceea ce ar fi putut sa existe, dar n-a avut noroc - de-aia nici m-au atras vreodata speculatiile filozofice, care se tin de vorbe goale, nu de analiza faptelor concrete.

Din nou paranteza: in aceasta lumina, intrebarea legendara de pe vremuri, "Ce ma-ntereseaza pe mine istoria Paraguayului?!", apare ca superflua. Paraguayul exista? Exista. Atunci ma intereseaza! Crystal clear?

Be mic (si cu asta inchei), asistand la reforma structurala din tara vecina (nu ne desparte decat o mare; si-aia-i neagra!), ne putem da seama cum ar fi trebuit facuta reforma la noi in tara. Atunci in '90. Bine, dupa razboi multi viteji s-arata, corect. Nu spun ca eu stiam atunci cum trebuia lucrat, ca nu stiam. Dar acum stiu, si mai stiu si altii, multi. Iar dintre cei care stiu, uite ca cineva si pune in aplicare! Sunt extraordinar de interesat de modul cum va fi condus experimentul georgian si la ce rezultate va duce.

Bref: va amintiti de sloganul iliescian "Noi nu ne vindem tara!"... ? Ei bine, exact asta trebuia facut, si exact asta face Georgia acum: vinde tara. Mai exact statul. Il vinde bucata cu bucata intreprinzatorilor. Iar rezultatul va fi Statul Minimal, visul dintotdeauna al libertarienilor.

Bun, v-am tinut destul. Va las acum cu Cristian Ghinea. Lectura placuta!

Niciun comentariu: