joi, 18 aprilie 2013

Viile din Napa Valley

Este vorba de un mister: în toată California, nu numai în Napa Valley, toate viile sunt îmbrăcate în hăinuțe, ca niște căței! Stai ca prostul și te uiți, nu-ți vine să crezi. Sute și sute, mii și mii de hectare de vie, cum să spun, vie frumoasă, îngrijită, legată, tăiată, copilită, săpată... dar îmbrăcată! ”Hăinuțele” sunt un fel de țesătură verde, deasă cam ca plasa de țânțari (poate un pic mai deasă, nu știu sigur), care îmbracă via în partea de sus, cea cu frunze, și lasă libere tulpinile, conduse în sistem Lenz Moser (nu îngropate, ca pe la noi. Normal, că doar în California nu-i iarnă!).

M-am tot întrebat, mi-am spart capul, am întrebat și pe alții: de ce oare viticultorii de pe-acolo și-or îmbrăca viile? Și cu ce costuri de material și de muncă, dacă te gândești! Le-o renta tot acest giumbușluc?
Însă, mult mai important: de ce? Am frunzărit prin minte câteva răspunsuri, dar toate aveau marele neajuns de a fi complet imbecile: hăinuțele sunt anti-îngheț; hăinuțele sunt anti-țânțari; hainuțele sunt menite să asigure strugurilor o atmosferă de supra-coacere; hăinuțele sunt anti-grindină; hăinuțele sunt anti-lăstari, pentru o mai bună mecanizare a muncii de stropit, de exemplu. Cam astea au fost toate ideile care mi-au defilat prin scufiță, dacă-mi amintesc bine. Nici una nu merita pomenită într-o discuție, că mă făceam de râs.

Da, dar nu față de Dănel. Ce, cu Dănel am „discuții”?! Așa că i-am povestit maniacului de enigma viilor din California, enigmă pe care Dănel a dezlegat-o fulgerător, fără măcar să-și dea seama cât de mult m-a chinuit pe mine problema: „Alea sunt puse contra păsărilor, mă, ce ești prost așa. Tu știi ce prăpăd poa’ să facă un stol de grauri într-o vie cu struguri copți, dacă-și pune mintea cu ei?”.

Quod erat demonstrandum. Dănel avea soluția problemei în mânecă, dar n-am știut eu pe cine să întreb la timp, ca să pot dormi liniștit de grija viticultorilor californieni!

Concluzie: nu fă pe deșteptul! Întreabă pe oricine când nu știi ceva. Până nu întrebi, n-ai de unde să știi cine are răspunsul și cine nu!

Niciun comentariu: