luni, 30 septembrie 2013

Memorialul Holocaustului din Bucuresti

Buninteles ca habar n-aveam ca exista asa ceva in orasul meu: inexcuzabil! Ca daca il faceau ieri sau alaltaieri, mai intelegeam, dar l-au facut de patru ani batuti pe muche, iar eu, tamaie! Dar acum, daca tot am dat peste el (intamplator, cautam altceva), sa si zic doua vorbe.

In primul rand, mi se pare plasat destul de absurd, undeva pe Splai, intre niste blocuri. N-ai cum sa-l prinzi in imagine fara sa-ti intre si o parte dintr-un mandru bloc ceausist. Nu zic ca nu-i impresionant si nu era nevoie de el, dar un asemenea memorial trebuia sa aiba un spatiu gol in jurul sau, o piata pustie, sa-i dea grandoare. Asa, tinzi sa-l treci cu vederea.

In al doilea rand, e permanent inchis. Daca nu citeam acest articol, unde se poate vedea interiorul intr-una din poze, nu-mi dadeam seama ca e ceva inauntru. Sigur ca trebuia incuiat peste noapte, sa nu-l profaneze huliganii, dar ziua de ce sa nu-l tii deschis – si pazit, desigur?!
In al treilea rand, nu e deloc promovat. In Berlin e-o adevarata inflatie de monumente si memoriale dedicate Holocaustului (sau Shoah-ului, cum zic evreii traditionalisti), dar oamenii, turistii, afla de ele pentru ca-s plimbati pe-acolo si li se explica ce si cum. Turistilor care vin in Bucuresti ce li se arata? Cotul si piscotul!
A, pardon, li se-arata Palatul Parlamentului, fosta Casa a Poporului. Asa da! Apropo, Memorialul e la doi pasi, ce mare smecherie ar fi pentru un ghid sa-si abata grupul si pe acolo?!

In ultimul rand, si asta e de fapt scopul acestui post, eu cred ca era nevoie de acest Memorial (bine ca l-au facut, in sfarsit), si ca e-n continuare nevoie sa fie cat mai cunoscut. Pentru ca, daca nu cunosti problema, poti cadea in butoiul cu anti-semitism, mai mare rusinea. Stiu ce vorbesc, am prieteni antisemiti, e foarte greu sa port discutii cu ei fara sa ma enervez (desi asta e principala mea calitate, poate unica). Un roman care viziteaza Memorialul asta incepe sa-si puna intrebari: ba, de ce la Bucuresti, de ce nu la Auschwitz? Ce, noi, i-am omorat pe evrei, sau nemtii?!

Asta e necazul: alaturi de germani, si romanii, si maghiarii, si polonezii, si ucrainienii, si croatii au omorat din plin la evrei. Bulgarii nu, nici rusii, dar alta e discutia pe care o propun: de ce politica antisemita de exterminare a avut atata succes in Estul agrar al Europei si atata insucces in Vestul industrializat si in Nordul egalitarist? De ce noi si polonii, de exemplu, le-am sarit la beregata concetatenilor nostri evrei imediat cum am avut ocazia, iar finlandezii si danezii, nu? Observati ca am ales cate un popor aliat cu germanii si unul ocupat de acestia, in ambii termeni ai comparatiei.

Am o idee de raspuns, dar astept cateva pareri, sa vad daca subiectul intereseaza.

Niciun comentariu: