miercuri, 20 august 2014

Gaza Strip



Ma uit si eu la nenorocirea din fasia Gaza si ma minunez: nu, pe bune, Doamne? Chiar suntem facuti dupa chipul si asemanarea Ta? Esti sigur ca nu s-a gresit ceva, pe undeva, ca proiectul n-a mers prost? Daca Esti sigur, atunci… eu nu mai am ce zice.

Dar nu asta voiam sa spun, ci altceva, mult mai interesant decat “minunarile” mele de cocalar: de ce pierde Israelul batalia de imagine? Pentru ca, da, o pierde! Ca orice filo-israelian onest, m-am uitat si eu pe net, si peisajul media e clar: Israelul este agresorul, Hamas este victima. Lupul si mielul. Sa fiu al dracului!

Pe urma mi-am intrebat oamenii foarte-foarte apropiati si carora le respect judecata (am si prieteni, multi, care-mi sunt apropiati dar is “fara judecata”, din punctul meu de vedere): din sase pareri, patru au fost pro-Hamas, una pro-Israel si una anti-Hamas si simultan anti-Israel (credeati ca nu se poate? Si eu credeam. Uite ca se poate si o astfel de parere!). Deci “cauza” Hamas-ului este castigatoare in razboiul de imagine, iar cea israeliana este cea invinsa. Uimitor!

(De ce este uimitor? Pai, pentru ca modul de viata al comunitatilor urbane din Israel este extrem de asemanator – cu exceptia evreilor ortodocsi – de modul nostru de viata, cum sa zic, de “modul european” de viata. Ma refer la comunitatile urbane, ca la tara diferentele sunt foarte mari intre statele Europei. Deocamdata).

Ati prins ideea: israelienii seamana cu noi, dar noi nu tinem cu ei, tinem cu inamicii lor, care nu seamana deloc cu noi! Pai, asta nu e “uimitor”?!

(Prin “seamana” ma refer la valori culturale, mod de viata, nivel tehnologic, d-astea. Nu vreau sa se-nteleaga chestii rasiale sau tribale. Pur si simplu, sunt convins ca un om de 25 de ani din Iasi, unul din Vancouver si unul din Haifa au in comun foarte multe lucruri, dar toti trei au destul de putine in comun cu unul de 25 de ani din Gaza City!).

Si acum ajung la idee. Faptul ca Israelul pierde razboiul de imagine este catastrofal pentru Israel. Info: orice armata din lume e compusa din cateva “arme” (aviatia, marina, armata de uscat, eventual rachetele strategice – la americani, rusi, chinezi, dar atat), numai armata germana nu are trei “arme”, are cinci. In plus fata de astea clasice, nemtii mai au “arma” numita “servicii medicale” (Zentraler Sanitätsdienst, pe limba lor), si “arma” numita “servicii de suport” (Streitkräftebasis). Nu va lasati pacaliti de numele asta frumos (“servicii de suport”, ce romantic!), e vorba pur si simplu de departamentul de propaganda. Da, exact. De “imagine”!

Va dati seama cat de importanta e nenorocita asta de imagine in razboiul modern, daca Germania, acum-inteleptita Germanie, ii dedica a cincea parte din efortul ei de inarmare?! Si pana acum, i-a mers: nimeni nu zice, in secolul XXI, “Aha, Germania, stat agresor!”, cum zicem toti despre America, Rusia, China sau chiar Franta (de cand a trimis trupe in Africa), si, evident, despre Israel! Nemtii cei buni, harnici, cuminti, pacifisti si economi – uite o enorma victorie pe frontul propagandei; toti vor sa faca afaceri cu ei, nimeni nu vrea sa le traga o mama de bataie, toti vor sa cumpere de la nemti, la Berlin negociaza acum rusii cu ucrainienii, etc. Faptul ca Germania are azi cea mai puternica armata din Europa si este al treilea exportator mondial de armament nu deranjeaza: da, asa o fi, dar ei sunt oameni seriosi, de incredere. Ce mai vrei?

Acum comparati aceasta imagine a Germaniei din 2014 cu cea a Israelului din 2014. Comparatia este rizibila, nici nu te mai obosesti s-o faci.

Nu am vreo concluzie, doar o intrebare, pentru mine: cum au ajuns israelienii sa contabilizeze o asemenea infrangere in planul propagandei? E de neinteles. Si nu-mi dati replica “Si ce daca, nu le pasa, oricum castiga in plan militar”, ca ma faceti sa rad. Ati citit degeaba pan-aici, n-ati inteles nimic. Dixit!

Niciun comentariu: