vineri, 22 martie 2013

Un altfel de bizon pentru liniștea noastră



Nu știu cât de rentabil e teatrul Act, ca afacere, dar ca teatru e categoric o reușită: repertoriu mic și bine ales, actori foarte buni, public restrâns și care cunoaște, cam asta e impresia pe care mi-a lăsat-o mie. Mai e și micul ”amănunt” că sala e în așa fel organizată, că nu prea poate pleca melteanul acasă, dacă se plictisește (cum se întâmplă de multe ori la teatrele mari), nemaivorbind de fenomenul ”mobil care sună în timpul piesei”. Sau, cine știe, am avut eu noroc să nu sune nici un mobil de data asta. Nici chiar al meu.
Piesa* pe care am văzut-o la Act e aproape de-o vârstă cu mine, dar încă e foarte bună. Aș zice chiar că timpul a decantat-o, adică i-a lăsat numai partea etern-umană, pe când ”fazele” și expresiile care erau la modă acum trej’ de ani trec practic neobservate. Sinopsis, ca să fie clar: Don, Teach și Bob sunt trei fraieri, un fel de spărgători aspiranți care până la urmă nu dau nici o spargere, deși numai despre asta vorbesc. Teach e mândrul posesor al unui pistol, cu care nu intenționează să împuște pe nimeni, dar pe care îl cară după el because of the way things go these days, expresie de pe vremea lui taică-miu și-a lui unchiu’ Gelu, dar pe care nimeni n-o mai produce astăzi, decât dacă vrea să cadă în penibil.
Deși toți trei actorii joacă impecabil, gloria (și dragostea publicului) merg în primul rând spre interpretul lui Bob, adică spre Marius Florea Vizante. Nu c-aș vrea să le ocultez meritele partenerilor săi de distribuție, dar într-adevăr Vizante scoate un personaj absolut de neuitat din imbecilul de Bob: e-atât de veridic, atât de dezarmat în prostia lui, încât până la sfârșit nu știi dacă să-l bați sau să-l înfiezi. Nici nu e nevoie să-l bați tu, că-l bate pistolarul Teach, la sfârșitul piesei, moment în care publicul (care a râs până atunci de s-a spart) aproape că începe să plângă, când îi aude vocea lui Bob de sub masa unde s-a pitit: ”Bbbă, mie-mi curge sânge din ureche. Bbbă, mie-mi curge sânge din URECHE!”.

MIHAI BUZEA

*American Buffalo, de David Mamet, la teatrul Act. Regia: Cristi Juncu. Cu: Gheorghe Ifrim, Vlad Zamfirescu, Marius Florea Vizante.  

Niciun comentariu: