joi, 4 septembrie 2008

"Aviatia inamica la joasa inaltime!"

Azi noapte l-am visat pe domnul plutonier Potarniche. N-am avut polutie, multumesc de intrebare.
Comanda preferata a d-lui plutonier era “Aviatia inamica la joasa inaltime!”, la care tot plutonul ar fi trebuit sa dispara in peisaj, ca-n filmele de actiune. Sau macar sa se tranteasca oamenii pe burta si s-o ia taras spre unde era buruianul mai inalt, si acolo sa stea pitulati ca niste puisori de curca. Asta era teoria, ca adica sa nu te zareasca inamicul si sa te mitralieze ca pe prosti. Comanda avea ea un sens, ca de exemplu in razboaiele din fosta Yugoslavie a salvat viata multora, si militari si civili. Dar noi de unde sa stim asta?!
In practica, iesea un circ penibil, cu noi busind de ras si intrebandu-l pe Potarniche unde p. lui vede el aviatie inamica, “la joasa inaltime”?! El enervandu-se si tipand “culcat, teristule, inamicul nu te iarta!”, noi grohaind ca animalele si intrebandu-l pe bietul om cate clase are el, etc.
Fara legatura aparenta, imi amintesc si de Morris, proful de mate din liceu, straduindu-se sa-mi explice mie, cel mai prost elev al lui, ce e ala epsilon (“Buzica, pana nu-l simti pe epsilon, n-o sa mirosi tu ce e aia analiza matematica!”. Avea dreptate: nici n-am mirosit vreodata!).
Unde e aici legatura? Pai legatura e ca in ambele cazuri, o invatatura foarte importanta, esentiala din punctul de vedere al maestrului, era perceputa ca o prostie lipsita de orice utilitate, din punctul de vedere al ucenicului. De ce? Pentru ca relatia nu era, realmente, o relatie maestru-ucenic, era altceva, care nici n-are nume – era relatia dresajului de masa, nu stiu cum sa-i spun. Nici la maestru, nici la ucenic nu era nici urma de voluntariat, de dorinta de a fi acolo: Potarniche facuse scoala militara ca sa devina tanchist, si se procopsise cu treaba asta idioata, sa-i invete armata pe teristi (care sunt catastrofa in materie de militarie); noi facusem facultati ca sa ne tavalim prin buruieni, buninteles, asta era visul nostru de absolventi, nu sa iesim dracului pe leafa; Morris si-ar fi dorit sa pregateasca lotul de olimpici la matematica, nu sa se chinuie cu cretinul de “Buzica”, care nici impartirea n-o stia, daca erau numere cu virgula; eu, la randul meu, imi doream sa fiu la un curs de creative writing (macar ca atunci nu stiam ca se cheama asa), nu sa patrund tainele anal-izei (nici ca le-as fi putut patrunde!).
Si atunci, de ce toti faceam ce nu voiam sa facem, si evident faceam prost, cu rezultate catastrofale? Pai tocmai din cauza societatii de masa, care fusese un mare pas inainte in evul mediu, dar care era o nenorocire la sfarsit de mileniu doi. Uniformizare si obligativitate – obiective ale oricarei societati totalitare – produc oameni prosti, care fac prost ceea ce sunt pusi sa faca.
Daca ar fi lasati sa faca ce vor ei sa faca, ar face bine. Ca acum.

5 comentarii:

edi spunea...

uite aici fratzicule, ce zice unu' mai inteligent ca mine http://www.ted.com/index.php/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

noi sa traim si sa fim sanatosi !

bandi spunea...

GE-NI-AL! nu tu, gika, stai jos, nota 2. Filmul trebuie vazut!

misu spunea...

@ edi: linkul nu este functional - regrete eterne

@ bandi: nota 2 se da numai pentru acte de sfidare a cadrului didactic. Pentru totala necunoastere a materiei se da 3, iar pentru cunoasterea insuficienta se da 4. Nu e voie sa se dea 1, decat atunci cand un elev trebuie facut exemplu negativ si lasat pe vara, deci nota 1 e arma secreta a profesorului: ai un 10, faci scandal si te alegi cu doi de 1, este ca "septembriad" te numesti...?!

bandi spunea...

gika eshti varza. in primul rand linkul merge (cu conditia sa stii sa dai copy paste nu sa clickai ca fulga pe topic)

shi be mic de picior: eshti total depashit, acum se dau calificative :P . si da, sa te ridici in picioare cand eu zic genial si tu nu esti (si sigur nu esti, eu sunt si stiu despre ce vorbesc) atunci e intr-adevar sfidare! altminteri oricum ai avea 3

cristi spunea...

Imi spune si mie cineva ce inseamna "ca fulga pe topic"?Mersi fain.