miercuri, 27 februarie 2013

Lupii tineri cu corn în frunte



Mai văzusem piesa* lui Ionesco când eram mic, și culmea, tot la Comedie! Era o montare comunistă, plină de șopârle, ca să poată trece de cenzură: că, mă-nțelegi, „rinocerizarea” e o aluzie strict la alunecarea spre extrema dreaptă, spre mișcarea legionară… dar nu se referă la extrema stângă și la comunism, no!
Atunci n-am înțeles nimic și l-am pisat la cap pe taică-meu de l-am înnebunit, mai ales că nici nu putea să-mi lămurească limpede despre ce e vorba. De, i-era și lui frică în anii ăia, să nu care cumva să nimerească la beci, doar că n-am priceput eu ce-i cu Rinocerii!
Așa că acum m-am dus plin de fiere (id est „revoltă anti-paternă”), decis să-nțeleg și să-mi placă. De înțeles am înțeles, cu plăcutul am avut ceva dificultăți. Admit că montarea e foarte bună, decorurile-s inspirate (adică minimale), actorii sunt tineri și dau din ei tot ce pot (să joci Ionesco e o șansă pe care puțini o au), iar muzica e ceea ce trebuie, adică te termină psihic. Totuși, totuși…
Necazul e că Rinocerii e o tragedie groaznică, aia-i. „Jurnalul” lui Mihail Sebastian e de-a dreptul vesel pe lângă ea, și știu ce zic, că aprope că mă apucase miorțăitul citindu-l. Există pe net (www.youtube.com/watch?v=9-nXT8lSnPQ) un filmuleț cu un om singur împotriva tancurilor. Asta vrea să spună și piesa lui Ionesco: ce simte cel care-i singur împotriva tuturor.
Cu diferența că respectivele cornute (rinoceri sau tancuri, tot aia) sunt foștii tăi prieteni. Adică cum e mai rău, vorba țăranului: „Că străinul îți scoate-un ochi, dar prietenul îți scoate doi”.

MIHAI BUZEA

*Rinocerii, de Eugen Ionescu, la Teatrul de Comedie. Regia: Cătălina Buzoianu. Cu: Mirela Gorea, Alexandra Fasolă, Alina Paţilea, Marius Gîlea, Alin State, Alexandru Zob, Daniel Haralambie, Filip Ristovski.

Niciun comentariu: