joi, 10 septembrie 2009

Mogosoaia, unde nimeni paste oaia


Spre rusinea mea, nu stiam mai nimic despre Mogosoaia, afara de palatul construit de Brancoveanu si renovat de printesa Martha Bibescu (pe banii ei, facuti din scris, dar asta-i alta discutie!). Numai ca in Mogosoaia asta s-a mutat de curand varul Costikla, asa ca azi am fost si eu in vizita.
Ce sa zic?! Teoretic, localitatea e un sat comunist, la fel de oribil ca tot ce-a construit comunismul romanesc (varianta "Ceausescu"), inclusiv blocuri d-alea "sistematizate" (pentru cei nascuti mai tarziu, in Romania epocii de aur - 1979-1989 - satele erau demolate iar taranii mutati in "blocuri" inedite, fara canalizare si apa curenta: stai la etajul 4, cobori la fantana si la buda din curte!). Practic insa, un mare boom imobiliar a lovit Mogosoaia (ca si Buftea, aflata ceva mai departe, pe soseaua Bucuresti - Targoviste), asa ca acum exista atat "blocuri", cat si casute batranesti (scapate de la demolare), cat mai ales o padure de vile, unele mai decente, altele labartate pe sute de metri patrati si zeci de camere. Unul, mai smecher, si-a facut si herghelie in curte! Ala om...
Ce vreau sa spun cu asta: e prima data cand vad si eu de aproape un astfel de sat invadat de barosani. Impresiile sunt amestecate: drumurile neasfaltate, prea inguste, pline de gropi, de balti si de caini vagabonzi, in schimb gardurile sunt foarte mari, cu aspect impenetrabil, de fortareata; mai toti copacii de prin curti sunt foarte tineri, n-am vazut vreunul mai inalt de 5 metri; casele sunt exagerat de mari, inutil de mari, nouveaux riches de mari; stil arhitectural nu exista, fiecare a cladit cum i s-a nazarit; parcelele inca nevandute sunt pline de gunoaie, balarii, ciulini si stuf (?!); agricultura nu face nimeni, n-am vazut macar un razor cu legume (am zarit totusi o tanti, rroma dupa culoare, care mana niste capre prin pipirig); zona e cam mlastinoasa, nu vreau sa ma gandesc ce inseamna o inundatie la Mogosoaia; oamenii nu se cunosc intre ei, se poarta intocmai ca la bloc, unde te saluti cel mult cu vecinul de palier, dar nu si cu cei de la scara vecina; masinile sunt foarte luxoase (unul avea parcate in curte trei limuzine d-alea albe, extra-long!).
Pe scurt, Mogosoaia mi s-a parut o imagine foarte realista a capitalismului primitiv, de acumulare rapida, fara "asimilare". Buninteles, n-as indrazni sa m-arunc la vorba asta daca n-as avea termen de comparatie: am fost acum niste ani prin sudul Frantei ("Le Midi"...?!), si am vazut cum arata niste orasele rezidentiale de traditie (Juan les Pines parca se numea unul, ala mi-a placut cel mai mult); am mai vazut si la Paris un cartier d-asta (Buttes Chaumont) si m-am lamurit oarecum ce-i cu civilizatia urbana (aia de la vila, ca sunt lamurit demult cum e cu "civilizatia de bloc"!).
Bref: sau Romania e o Mogosoaia mai saraca, sau Mogosoaia e o Romania mai bogata. Dar nici vorba de stil, nici la una, nici la alta! Ala vine in zeci sau sute de ani, nu intr-un mandat juma'te!
P.S. Toti isi plantasera prin curti mesteceni si pini canadieni (d-aia argintii). Numai un nene mai batran nu se indurase sa taie o mandrete de gorun. Din care am cules si eu o ghinda, sa-mi poarte noroc - se pare ca am mare nevoie!

Niciun comentariu: