Aș fi vrut să intitulez
altfel textul ăsta, poate „Generația ’27”, poate „Generația Nae Ionescu”, sau
chiar „Generația «Crinul Alb»”, dar fiecare din aceste titluri are câte o hibă,
și-n plus nici nu comunică nimic din ce vreau eu să spun. Iar ceea ce vreau să
spun e simplu: interbelicul a fost greșit. Intelectualitatea interbelică a fost greșită. De politicieni, de industriași sau de țărani nici nu mai zic.
Înainte de a continua,
trebuie să precizez că eu am crescut fără nici cea mai mică informație despre
intelectualii interbelici. Mie nu mi s-a spus acasă, ca altora, „Ehei, ce
scriitori erau înainte... ce
ziariști, ce eseiști, ce critici, ce profesori!”; nimic! Singurele informații
primite de la familie despre perioada interbelică erau de natură strict
economică, cum să zic, de natură mic-utilitaristă: „Înainte se trăia mai omenește!”. Când, după Revoluție, școala 104
din Berceni a fost rebotezată „Mircea Vulcănescu” am întrebat și eu, alături de
puzderia de copii ai blocurilor: „Da’cine-i ăsta?”.
Tot după Revoluție m-am
pomenit bombardat de o avalanșă de nume cu care, ca român, trebuia de acum
înainte „să mă mândresc”: Noica! Cioran! Eliade! Vulcănescu! Țutea! Sebastian!
Crainic! Ionescu! Ionescu! Lovinescu! Pandrea! Șeicaru! Sârbu! Manoliu! Vianu!
Botta! Cioculescu! Acterian! Golopenția! Gyr! Brăiloiu! Holban! Blecher! Evident,
m-a luat amețeala și prima reacție a fost una de respingere, de „Ia mai
lăsați-mă-n pace!”. Pe urmă, treptat-treptat, am început să citesc.
Primele impresii au fost
foarte puternice și admit că m-au ținut sub „vraja” lor mai bine de un deceniu,
poate chiar două. Foarte greu, însă, am început să mă dezmeticesc. „Agentul de
trezire” a fost nimeni altul decât amărâtul de Petre Țuțea: atât de stupizi și
de primitivi mi-au părut admiratorii lui, încât am făcut și eu efortul de a-i
citi „vorbele memorabile”. Cam de atunci am început să mă dumiresc.
Care a fost, din punctul
meu de vedere, greșeala lor fundamentală, nu a unuia sau a altuia, ci a lor ca
generație? Simplu spus, au ratat întâlnirea cu modernitatea. S-au apucat să
construiască „românismul” într-un moment în care toate „ismele”, după o
efervescență de 150 de ani, intrau în declin și urmau să dispară. Ei au refuzat „dezvrăjirea” lumii, chit că ăsta era viitorul; au ales trecutul („Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”). S-au
concentrat pe mortăciuni: filozofie, teologie, hermeneutică... drumuri
închise, fundături. Au închis ochii la germenii care încolțeau sub nasul lor
(globalizare, tehnologizare, cercetare aplicată) și au căzut în fund de
admirație pentru diverse mumii prăfuite: ortodoxie, naționalism, marxism, agrarism
și câte și mai câte. Au pariat pe colectivism, sub diferite forme, și-au
ignorat individualismul, libertatea alegerii și autonomia persoanei. Mai ales autonomia
economică.
Aici cred că este esența
greșelii. Toți acești oameni, indiferent de ce le-a rezervat ulterior soarta,
au aspirat la a deveni bugetari. Nu le-a dat prin minte să fie altceva decât
slujbași la stat. Cât de orb a putut trăi și muri un Petre Țuțea, de pildă,
care în ultimul an de viață (când ar fi trebuit să tragă concluziile!) spunea
că el s-ar fi realizat doar ca „legiuitor”! Ce viitor ar fi putut pregăti
pentru România o generație întreagă de funcționari ai statului?! Ce fel de
inițiative poate avea o generație care tremură pentru leafă? Cum credeau ei că
o țară poate supraviețui și prospera într-o lume competitivă, dacă cele mai luminate
minți își petrec viața stând la birou și aștepând să ia chenzina?
Să mă mai mir că România
comunistă s-a făcut atât de ușor, cu cea mai mică rezistență populară din tot
Estul, când în „genialul” interbelic oamenilor li s-a tot spus (de către cei
mai progresiști tineri intelectuali!), că secretul unei vieți fericite e să
lucrezi toată săptămâna la stat, iar duminica să te duci la biserică? Păi
comuniștii exact asta au oferit românilor! Și-atunci, cum să nu-i regrete
lumea?!
M-am lămurit. Ca și alte
gogoși care mi-au fost băgate pe gât, nici interbelicul n-a avut vreo soluție
pentru România. Poate că, la urma urmei, nici nu există vreo soluție. Și poate
că nici nu e nevoie de vreuna. Fiecare să trăiască pe cont propriu, ca individ,
nu ca stat, națiune, confesiune sau altă bălărie colectivistă, cu răspunsuri
pentru fiecare în parte și pentru toți laolaltă.
Ca să-l citez pe Ian
McEwan: „No more big ideas”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu