marți, 1 iunie 2010

(De) Ce bem de Ziua Copilului... ?!


Pentru ca sa nu vina iar Aida si sa ma ia la bani marunti, am pus mana preventiv sa aflu ce-i cu Ziua Copilului si ce vrea ea. Si am aflat urmatoarele:

1. sunt prost: NU e o sarbatoare inventata de comunisti, cum am crezut eu atatia ani. Ziua Femeii, da, aia-i opera tovarasului Lenin, da' asta cu copilul n-are nici o treaba: a fost inventata la Liga Natiunilor, care pe vremea aia era la Geneva, la inceputurile ei (stim, desigur, ca Liga Natiunilor de atunci a devenit ONU, organizatia de azi).

2. da, comunistii au promovat aceasta sarbatoare, dar nu inainte de anii '30. Adica dupa ce si-au consolidat regimul in Uniunea Sovietica si au inceput sa bombardeze intreaga lume cu actiuni de propaganda (printre care si “Ziua Copilului”, buninteles).

3. de ce anume a fost aleasa data de 1 iunie? De stiut nu stie nimeni cu certitudine absoluta, dar exista o teorie: cum ca consulul Chinei in Statele Unite a facut o actiune pe 1 iunie 1925, si anume sa adune niste copii orfani si sa le faca o petrecere de Festivalul Dragonului, care-n anul ala cadea pe 1 iunie. S-a nimerit ca tot in ziua aceea, comitetul de la Geneva, care tocmai dezbatea proiectul adoptarii unei zile internationale a copilului, sa-si tina ultima sedinta. Cand au auzit de actiunea chinezului, membrii comitetului n-au mai lungit-o: au votat pe loc, in unanimitate, proiectul respectiv. Iar ca data au stabilit 1 iunie, dar fara sa mentioneze explicit de unde se inspirasera (adica de la chinez!).

4. e adevarat ca proeminenta acestei sarbatori vine de la comunisti, mai exact dupa 1945. Incepuse Razboiul Rece, iar aparatul de propaganda al Moscovei tragea din toate pozitiile.
Totusi, nu Ziua Copilului a fost cea mai de succes gaselnita a lor, ci “Lupta pentru Pace”. Pai ce, se pune Copilu' sau Femeia cu Pacea, mosule...?!

5. Last but not least, incerc cu disperare sa-mi amintesc ce anume sa intampla in regimul comunist pe data de 1 iunie. Si nu-mi amintesc de absolut nimic! Dar in mod sigur trebuie sa fi fost niste actiuni. Doar ca am uitat eu.

Isi aminteste cineva, s'il vous plait... ?!

9 comentarii:

Aida B spunea...

Aida zice asa: aferim, coane Misule, pentru info! poftim niste amintiri personale, poate-ti servesc de madlena: de 1 Iunie NU se mergea la scoala, ci in parc, la tot felul de actiuni, jocuri si concursuri. am un teanc de diplome care-mi confirma talentele la desene pe asfalt, cursa de bicicleta, sah, cintat samd.
in Franta nu am auzit ca s-ar serba faza asta, poate deseara la stiri.
la multi ani copilului (ilor??) din tine!

Aida B spunea...

a, bem un vin bun, normal.

Constantin Nica spunea...

Pai de 1 Iunie parca era o serbare pe la scoala (dar imi amintesc vag de asa ceva). Ce stiu sigur e ca se dadeau cadouri pentru copii(dupa tabel) de la intreprinderi si, dupa caz, se organiza si cate o serbare tot acolo. Imi amintesc foarte clar punga de hartie pe post de "punga de cadouri" in care gaseai invariabil o guma de sters, creioane, set de culori, un caiet de mate si unul de romana, carioci si un pachet de biscuiti Berceni(pachet rosu). Mi-au ramas in cap inclusiv mirosurile fiecarui obiect de acolo. Ma rog, a trecut ceva timp.. Dl Gika, ce ne faci? Ne aruncasi in butoiul cu melancolie

Aida B spunea...

asa asa, si cadoul care venea de la intreprindere, cum am putut sa uit?? numai chestii educative, nu gaseai tu un gameboy, un nintendo, un ipad.

Mihai Buzea spunea...

@ aida b, constantin nica, oameni cu memorie: bai, este in-cre-di-bil! eu nu mai tin minte ABSOLUT nimic din cele ce se intamplau de 1 Iunie, desi imi amintesc perfect ca se intamplau o gramada de chestii si ca era o zi deosebita, pe care o asteptam cu mult timp inainte.

am facut acum un mic research aici in birou, si intr-adevar: colega ioana isi aminteste perfect cum a fost la manifestatie, in calitate de soim al patriei (!!!), si apoi la concursuri de triciclete si desene pe asfalt.

ce trauma psihica oi fi suferit eu de mi s-a sters tot, de parca am dat comanda ERASE?!

sau... dat fiind ca era liber de la gradinita si de la scoala, eu profitam de lipsa programului si ma duceam sa ma-mbat?!?!

Aida B spunea...

ultima ipoteza imi pare a fi cea mai plauzibila.

Constantin Nica spunea...

A, inca nmiste semnificatii personale pentru 1 Iunie:
1. Copil fiind, ziua asta insemna si un soi de deschidere oficiala a "sezonului" la cirese si scaldat in rau.
2. Mai erau doar 2 saptamani pana la incheierea anului scolare, adica mai era putin pana incepea Sfanta Vacanta de Vara (mare, bunicii din Dobrogea, mersul ca taica-miu prin inspectii la padure etc)
3. Si ceva negativ, se apropia serbarea de sfarsit de an, momentul supliciului suprem: eram fortat sa spun pooezie, sa intru in ansamblul de dansuri tematice, sa cant la vioara si sa particip intr-o sceneta. Dar urma vacanta...

Purnur spunea...

Eu imi amintesc ca intr-a parta puteam cumpara la scoala baloane si stegulete. Eu balon nu ma mai apucat, m-am amels doar cu un stegulet - frustrarea mi-a ajutat la memorie :)

Purnur spunea...

de aia nici nu m-am alfabetizat prea serios ;)