miercuri, 8 mai 2013

Vocea Rusiei

Sunt un cititor fidel al acestui site ”de informare publică”, de cel puțin un an, de când am aflat de existența lui. Am avut timp să-mi fac o părere. Iat-o (după cum știți, sunt un mare fan al datului cu părerea):

Vocea Rusiei nu este un site de informare, ci unul de propagandă. Mi se poate spune că, în fond, orice organ media este ”de propagandă”, pentru simplul motiv că jurnalistul este un proletar care trăiește din scris, și dacă nu scrie pe placul celui care-l plătește, e concediat. Argument corect (nici mie nu mi s-a publicat chiar orice, și la o revistă de umor, nu la cine știe ce wikipedie!); dar propaganda poate fi bine făcută sau prost făcută. Adică subtil sau grobian. Pentru media din România, aș zice că modelul pentru primul caz este Dilema Veche, iar modelul pentru cel de-al doilea, Antena 3. Dacă extind judecata la continentul european... adică, nu: faceți singuri chestia asta. Intrați mai întai pe Deutsche Welle (ediția în limba română) și apoi pe Vocea Rusiei (tot în română). Diferența este izbitoare!

De ce numesc ”proastă” propaganda Vocii Rusiei: e necredibilă. Nu numai că nu convinge, nu numai că nici măcar nu face să mă îndoiesc (”Dar, oare, dacă nu e cum credeam eu...?!”), nu numai că reușește performanța să mă convingă exact de contrariul, dar, mai rău decât toate: mă face să râd. Parcă i-aș citi pe limbiștii lui Ceaușescu, prin anii ’85 – ’88, cum proslăveau realizările regimului, în timp ce realitatea sinistră îmi sărea în ochi, cât eram eu de copil. Atunci însă mă indignam, că eram cu toții flămânzi, înfrigurați și înfricoșați, dar acum mă umflă râsul citind gogoșile redactorilor de la Vocea Rusiei: oare cât de tâmpiți ne cred?! Fiindcă, dacă nu ne-ar considera complet handicapați mental, nu  și-ar mai bate capul să țină o secție de limbă română, corect?

Până acum am vorbit numai de ”impactul” rizibil pe care-l are Vocea Rusiei asupra mea, ca cetățean român și european. În ceea ce privește secțiunea de Știri Interne (adică despre actualitatea din Rusia), ceea ce uimește, în afară de limbile grețoase aplicate pe curul lui Putin, este completa ignorare a opoziției. De necrezut! În orice țară spălată, media tratează un subiect intern cam la fel: informează despre părerea Puterii, apoi despre opinia Opoziției. Evident, aceste păreri se bat cap în cap, așa cum trebuie să fie. Vocea Rusiei? Nimic, mucles! De parcă în Rusia ar trăi numai Putin și aplaudacii lui, nu și de-alde Nemțov, Kasparov și care-or mai fi (îi știu rușii mai bine decât mine, eu de ăștia doi aud din surse europene, că dacă m-aș informa de la Vocea Rusiei... ). 

Apropo, dacă vă uitați la poze, să știți că ăla mai tânăr, cu steagul, e Nemțov,  și ăla cu părul alb, luat pe sus,  e Kasparov. Ce le face poliția putinistă? Îi bate ca la Galați, aia face. 

Și, o să mă întrebați, poporul, poporul rus ce face? Sau, dacă nu face nimic, ce zice de chestiile astea? Ce, e prost la cap, stă capră să-l fute cine vrea? Vă răspund: nu vă mai luați de ruși, că voi sunteți români, adică cu nimic mai buni, nici ca inteligență, nici ca bravură. Sunteți doar mai norocoși, ați nimerit într-o ”zonă” mai bună a Europei decât rușii (deși mereu vă văicăriți, comparându-vă cu elvețienii! Ete, na!), dar nu aveți o ”genă democratică” mai bună decât rușii.

Știu că vă jignește comparația cu rușii. Da’ ce, credeți că pe ruși nu-i jignește?!

Niciun comentariu: