duminică, 17 august 2014

Drinking abroad: Koko (Donețk)

Dăm cuvântul interlocutorului nostru V.P., coleg de suferință (ne-am cunoscut la doctor, la coadă la psihiatrul ce ne tratează pe amândoi de alcoolism; uite-așa își face omul prieteni!) care-a călătorit extensiv în Donbas pe vremea când era și el om, adică avea un job, o familie și-un rost în viață. Iată ce aflăm:

”Donețkul e șmecherie, dragul meu, adică, mă rog, era. Se câștigau și se cheltuiau bani, nu era problemă, trebuia să fii chiar prost să rămâi pe dinafară, sau, mă rog, cinstit. Ca pe la noi, la Galați (V.P. a fost gălățean și-apoi a devenit bucureștean – nota mea), înainte să se privatizeze combinatul, când toată lumea avea de muncă și de furăciune, Doamne, când mă gândesc ce-am fost și ce-am ajuns! Păi de-abia așteptam să mă trimită patronul în delegație la Donețk, că nu voia niciun coleg să se ducă, de proști ce erau: toți cu limba scoasă după Germania sau după Paris, niște dobitoci! În Donețk era viață. Treaba o terminam repede, că le dădeam la oameni dreptul, ne-nțelegeam, semnam hârtiile, pa și pusi! Ieșeam pe bulevard, pe Pușkin sau pe Artema, și ăla eram: aveam de unde alege, spărgeam banii, nu mă uitam! Păi stai să-ți zic...” (aici V.P. a luat-o pe miriște, l-am întors spre subiect): 

”N-am fost chiar în toate barurile, dar aproape. Aici e o chestie, că în Donețk, da’ ce zic eu, în tot Donbasul, că nu prea e ca la noi, să stea omul la masă, mai bea ceva, mai mănâncă, mai povestește, iar mai bea, și tot așa; acolo e clară chestia, cine bea, bea, iar cine mănâncă, mănâncă! Tineretul e grămadă în mall-uri, care-s foarte mari și aglomerate (era unul, Donețk City, ziceam că nu mai ies de-acolo), muncitorii sunt mai mult cu fast-food-urile, iar barurile și restaurantele sunt pentru șmecheri și pentru fetele lor de consumație. Eu, de exemplu...” (iar a trebuit să-l opresc, l-am întrebat de un ”bar popular”. V.P. a căzut pe gânduri): 

”Așa, dacă mă iei repede, nu-mi vine în cap decât Koko Bar, undeva, ca să zic așa, mai spre periferia centrului. Acolo am descoperit cea mai bună bere ucrainiană, Obolon brună, preferata mea, da’ nu asta voiam să-ți spun. Altceva, uite: sunt  cumva ciudați, rusofonii ăștia care se cred ucrainieni și nu vorbesc de altceva decât de fotbal și mai ales de Abramovici. Cred că vreo șase ore am stat în Koko la vorbe și la bere, da’ nimeni n-a zis nimic de președintele lor, sau de primul ministru, sau, mă rog, de careva din guvern; Abramovici și iar Abramovici, de zici că ăsta era ză fazăr and the mazăr și nu doar un baron local. Păi, la noi, după șase ore de bere brună, cu alcool șapte la sută, lumea se ia la bătaie pe chestii gen Băsescu, nu pe alte prostii! La ei, nimic, de parcă guvernul central era la pădure”.

După cum se vede în prezent, chiar era. Păcat!

text aparut in numarul 22 din 2014 al revistei "Catavencii"

Niciun comentariu: