marți, 19 februarie 2013

Bulgaria vs Romania



Ce ne mai place să ne comparăm cu bulgarii! Ce mai place, cum mai gâfâim de plăcere, ca scroafa sub vier! Când ne râde tot Vestul și zice să suntem ”a doua cea mai săracă țară a Uniunii”, imediat ricanăm, cu satisfacție: ”Da, da’ Bulgaria e încă și mai săracă decât România!”. Cu asta ne-am scos: în mințile noastre tulburi nu ne mai vedem ultimii oameni, ci penultimii. Un succes remarcabil, într-adevăr!

Vă reamintesc că și generația părinților noștri a făcut această comparație de-a lungul a celor peste 40 de ani de comunism: dintre toate țările comuniste europene, nu România avea cel mai scăzut nivel de trai, ci Albania! Hip, hip, ura, și atunci am reușit să evităm cu măiestrie ultimul loc!

Dar iată ce am găsit în cartea* acestor doi cercetători, foarte obiectivi, după părerea mea: o listă cu numărul de organizații civice anticomuniste din Est, unele din țări ”independente”, altele din țări ale URSS. Cu alte cuvinte, câți oameni au avut curaj să se organizeze și să protesteze, la noi și la alții? Care a fost gradul de implicare al cetățenilor în spațiul public al țării lor?

Iată concluziile: Polonia a avut 60 de organizații active, Ungaria 21, Lituania (!) 18, Bulgaria 13, Estonia (!!) 10, România... 2. Două ”organizații”, mari și late, care deschidă pliscul și să spună ”Nu e bine, nu ne este bine!”. Să facem acum comparația între Bulgaria și România, în privința civismului cetățenesc: cine sunt ultimii oameni? Și la ce distanță de penultimii (excludem Estonia, că ăia-s un milion în toată țara)?!

Asta e tot, dar de fapt nu e, pentru că nu contează atât numărul acestor organizații, cât vizibilitatea lor, notorietatea, cât de mult erau cunoscute de public, cine le erau liderii, care le era activitatea... pe scurt, ”cine erau dizidenții și ce voiau ei”. La acest capitol, România stă mai rău decât m-aș fi putut aștepta, decât s-ar fi putut aștepta oricine; nici chiar acum, la 25 de ani de la căderea comunismului, românii habar n-au cine le-au fost dizidenții! Am scris ”românii”? Minciună! Eu nu știu cine au fost dizidenții și ce-au făcut ei! Serios, uite: una din organizații, scrie în carte, era condusă de Petre Mihai Băcanu, și aproape reușise publicarea unui ziar ilegal, într-o ediție de 2000 de exemplare. Cealaltă ”organizație” ? Habar n-am! Știu că Radu Filipescu, Gabriel Andreescu, Dan Petre sau Andrei Pleșu au luat atitudine în nume propriu, dar nu știu ca vreunul dintre ei să fi condus o ”organizație”!

Concluzia ? În 1989, România era într-o situație cu mult mai proastă decât Bulgaria. Mult, mult mai proastă: poporul român era mai îndobitocit decât cel bulgar, elitele intelectuale era mai ”mute” decât cele bulgare, iar elitele noastre comuniste erau mai tâmpite decât cele ale bulgarilor.

Dacă există un ”miracol românesc”, atunci ăsta e: cum dracu’ am reușit să le luăm fața bulgarilor, cel puțin în statistici? Sau, mai direct spus: cât de credibile sunt statisticile?!

*Problems of Democratic Transition and Consolidation. Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe, de Juan Linz și Alfred Stepan.

2 comentarii:

ciprian teodorescu spunea...

nu am reusit sa "luam fata"bulgarilor cu nimic.nu o spun cu rautate,ci cu tristete ,pentru ca mi-au trecut cei mai frumosi ani ai tineretii si traiesc intr-o tara jalnica,din multe puncte de vedere.iata un exemplu cum bulgarii au obtinut astazi ceva:dupa protestele de duminica ,in care au aflat ca se scumpeste "enelul"lor,35 de orase din Bulgaria au reusit ce n-au reusit "bravii"mei compatrioti:li s-a promis reducerea pretului la curent electric cu 8%.e obositoare rau discutia pe tema implicarii romanului in cultura civica.romanului nu-i mai pasa de nimic,a devenit un individ preocupat strict de el,ca individ.
sa mai spun de unele zone din litoralul bulgaresc,care a fost salvat de la defrisare,tot datorita organizatiilor ce se implica pentru mediul inconjurator?
Romanul,dragul meu compatriot,se uita urat la tine,in metrou,tramvai,troleibuz,ignorand total ca Occidentul se sterge la fund cu noi,ca ne cere austeritate.Romanul se implica foarte putin civic.
Nu o spun cu rautate Mihai,dar Bulgaria sta mult mai bine ca noi,din multe puncte de vedere,desi mi-as dori eorm sa fie invers,pentru ca eu locuiesc la Bucuresti,nu la Sofia.
Astfel,bulgarii au mii de hoteluri,pensiuni,pe litoralul lor,construite,ce-i drept de norvegieni,austrieci si nemti.Vine acolo clientela foarte multa iar primirea turistilor este facuta profesional,si cu un zambet pe buze.Plajele lor sunt curate,marea e curata.
Preturile sunt mai mici decat aici ,la marea noastra,unde dai faliment daca mergi,vara,de exemplu.
In Bulgaria am vazut petice multe de pamant unde se face agricultura.
La ei exista canale de irigatii.
Legumele si fructele sunt mult mai ieftine.
Turismul alpin e civilizat,nu am vazut gunoaie aruncate.
Intrebare de baraj:de ce noi nu putem toate astea si ei pot?????

Mihai Buzea spunea...

@ Ciprian Teodorescu: am avut in vedere un singur criteriu, mare si lat, cand am plasat Bulgaria pe ultimul loc in Uniune si Romania pe penultimul: PIB-ul. Atat. Si mie mi se pare ca Bulgaria ne-a luat-o inainte, in termeni de civilizatie si constiinta cetateneasca. Si chiar de nivel de trai.
Asta e si fost scopul ultimelor paragrafe: sa pun la indoiala statisticile care "dau" Bulgaria pe ultimul loc in UE. Vad numai doua posibilitati: fie statisticile sunt invechite, se bazeaza pe cifrele din 2004 sau 2008, fie sunt manarite de media din Romania. Iar media din Bulgaria sa ofere alte statistici, favorabile bulgarilor! Asta ar explica multe...
:(