Am terminat azi de citit
cartea lui Mircea Vulcănescu (scoasă la editura Eikon, în 2009, ediția a III-a,
ISBN 978-973-757-184-7, pentru cine vrea să-mi verifice citatele) și am de zis
următoarele:
Pentru
cine o să scrie ”Nea Nae” (fie c-oi fi eu, fie c-o fi altul), acest volumaș e
absolut necesar, că e ”privirea” cea mai bine organizată asupra vieții și
posterității lui Nae Ionescu; în plus, este o privire de distanță, nu una
implicată emoțional (cum e a lui Mihail Sebastian din ”Jurnal”, a lui Mircea
Eliade din ”Roza Vânturilor”, a lui Petre Pandrea din ”Portrete și controverse”
sau a Marucăi Cantacuzino din ”Ombres et lumières: souvenirs d'une Princesse
Moldave”). Pentru cine n-are chef de niciun fel de Nea Nae (nici să-l scrie,
nici să-l citească), iată aici câteva impresii de lectură, așa la cald.
Lumea
în care a trăit Nae Ionescu, interbelicul românesc, cu ale sale bune și rele,
era o lume fundamental diferită de a noastră. Asta e cea mai puternică
”impresie” cu care un impresionist ca mine a rămas din carte. Două lucruri
lipseau din lumea mentală a interbelicilor: tehnologia și globalizarea. Din
punctul noastru de vedere, al celor de azi, oamenii de atunci erau complet
atehnologici (și bunînțeles că n-aveau cum să-și dea seama de asta!); pe de
altă parte, erau ”orbi” la Lume, la planetă, așa cum o înțelegem astăzi, când
vorbim la bere despre noua iubițică a lui Kim Jong-un, războiul din Mali sau bârfele
de la Bruxelles. Interbelicii ăștia îmi amintesc, fără să vreau, de țăranii mei
din Ghijasa de Sus: ce-o mai făcut al lui cutare, cine și-o mai bătut muierea,
cine și-o cumpărat bivoliță... d-astea. Universul lor e redus la câteva zeci de
hectare, iar Sibiul este capitala lumii (îndepărtată, inaccesibilă, dar cumva,
neinteresantă!).
În
aceste condiții de provincialitate galopantă, la ce mari gânduri te poți aștepta
de la ”generația Eliade” și de la mentorul ei, Nae Ionescu? Ei bine, aici e
surpriza, că erau ei provinciali în spirit, dar nu tâmpiți. În primul rând,
erau tobă de carte, ar fi rușinat pe mulți dintre ”gânditorii” României de-acum.
În al doilea rând, erau într-o căutare frenetică a unor răspunsuri definitive,
lucru care azi pare copilăresc, dar atunci părea un efort genuin de cunoaștere.
N-aveau habar de informatică, genom sau fisiune, dar căutau cu disperare ceva
numit ”mântuire”. Eu personal nu înțeleg prea bine utilitatea demersului lor,
dar simt că pentru ei era foarte important, era decisiv, pentru că doreau
această ”mântuire” atât la nivel personal, cât și la nivel comunitar. Mda!
Pe
de altă parte, Vulcănescu și-a scris cartea cam între 1941 și 1946, când nu
știa ce se va alege din moștenirea spirituală a lui Nae Ionescu și a generației
crescute de el. Din păcate, noi știm ce s-a ales: praful. Eliade a devenit un
savant anglofon (și nu s-a ”mântuit” deloc), Cioran un eseist francofon (și nu
s-a ”mântuit” nici atât), Noica un filozof românofon (deci complet ignorat),
iar fiul lui Noica a devenit călugăr ortodox, undeva prin Anglia. Poate ăsta să
se fi ”mântuit”?! Cum s-ar zice, singurul care a acces la Dumnezeire (folosesc
cuvântul fără să-l înțeleg) a fost cel care nici nu l-a cunoscut pe Nae
Ionescu!
În
ce-l privește pe Vulcănescu, a murit în pușcărie, omorât de comuniști. Pe patul
de moarte a zis doar ”Să nu ne răzbunați!”. E posibil ca el să fi fost singurul
care-a ajuns la potou. Dar nu bag mâna-n foc.
Dau
acum un singur citat din carte, urmând să vină și altele, pe măsură ce mi se limpezesc
gândurile: ”Exista [...], în personalitatea lui, o fațetă pe care am numi-o «Gică»
- pentru că reamintește de felul de a fi al unui anumit tip autohton – care răzbate
vizibil până într-unele fotografii ale sale”.
Nu
pot să numă întreb: oare Gică nu este adevărata posteritate a lui Nae Ionescu?
Posteritate care acum, la aproape 75 de ani de la moartea lui, se pregătește
să-și ia revanșa?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu